het meerik »het meerik »Het onderwijs

Het onderwijs

Op het meerik gaan we uit van de algemeen geldende waarden en normen van de Nederlandse samenleving. We willen ons onderwijs zo gedifferentieerd mogelijk aanbieden,  aansluitend bij het individuele ontwikkelingsniveau van de leerling (adaptief onderwijs). We richten ons op de mogelijke participatie van onze leerlingen in de maatschappij waarbij de nadruk ligt op werken, wonen en vrije tijd (sociale, cognitieve en maatschappelijke redzaamheid). We willen de begeleiding gestalte geven in een school die vriendelijk en open van karakter is. Een school voor speciaal onderwijs die open staat voor alle leerlingen en ouders/verzorgers ongeacht afkomst, geloof en ras.

Een van de kwaliteiten van meerik VSO is dat het een sluitend systeem van leerlingenzorg heeft waarbinnen de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen gewaarborgd zijn. Dit wordt gerealiseerd in een ononderbroken systeem van so naar vso. Daarbij hanteren wij de CED-leerlijnen.

De school streeft er naar om een adaptieve maar zeker ook een effectieve school te zijn. Het onderwijs op meerik VSO vindt plaats op basis van werken met kwaliteitskaarten waardoor een eenheid in werken is gewaarborgd via de systematiek van standaarden, indicatoren en kernkwaliteiten.

Het beleid is er op gericht dat deze school-specifieke kwaliteit integraal binnen de school gehandhaafd blijft en via een cyclisch systeem voortdurend wordt bijgesteld. Het resultaat is een duidelijk herkenbare rode onderwijskundige draad door de school. Als voormalig steunpunt school voor autisme heeft de school veel expertise ontwikkeld t.a.v. onderwijs aan ASS-leerlingen. Het onderwijs aan zeer jonge leerlingen zoals dit wordt uitgevoerd biedt een uitstekend klimaat voor deze kwetsbare groep om de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden optimaal tot hun recht te laten komen.

meerik VSO heeft gekozen een omslagpunt te markeren voor leerlingen om hun kennis en vaardigheden om te zetten en toe te passen in praktijksituaties om van daaruit een nieuwe leerimpuls te krijgen en zich zo voor te bereiden op de naschoolse periode. De resultaten van de aangeboden leerstof binnen de diverse competentiegebieden worden verzameld in een portfolio en waar mogelijk gecertificeerd. Door binnen het vso in te zetten op leren in de praktijk zijn er meerdere stages zowel binnen de leerwerkgebieden als extern  te doorlopen voor de vso-leerlingen om zo hun weg te vinden naar passende arbeid en dagbesteding.